Det handler om at være åben

Thomas Garlov
Samarbejdet mellem sangskriver og producer handler mere og mere om at være åben for, at der kan være andre med gode ideer, siger det succesfulde producerpar Pitchshifters.
1 kolonne

Man skal turde holde på sine musikalske ”darlings”. Men hvis man vælger at indgå i samarbejde med en producer eller kolleger i co-writing, så handler det i høj grad om også at turde slippe egne ideer og lytte til de muligheder, som der bliver budt ind i samarbejdet.
Dén pointe er omdrejningspunkt i producerteamet Pitchshifters måde at skabe musik i samarbejde med kunstnere.
Pitchshifters er Mads Winther Møller og Thor Nørgaard. Makkerparret arbejder både i ind- og udland for flere af de store pladeselskaber og har blandt andet samarbejdet med danske kunstnere som Medina og Outlandish.

- Når vi skal arbejde med en kunstner, så ved begge parter, at alle skal bidrage til produktet. Der skal være plads til, at produktet formes af alle. Så det handler i høj grad om at være åben, fortæller Mads Winther Møller.

- Det nytter for eksempel ikke, hvis man er så fastlåst om sine egne ideer, at det virker som om, man konstant har en ”nej-hat” på. Så kan man lige så godt droppe at skulle samarbejde om at skabe noget sammen. Men vi oplever, at det i højere og højere grad er dén måde, der arbejdes på i musikbranchen. Ud fra en tanke om, at samarbejdet kan gøre den pågældende sang bedre. Helt praktisk fordi vi så er flere, der kan byde ind med hver vores kvaliteter, forklarer Thor Nørgaard.

Når producerparret skal til at samarbejde med en ny kunstner, starter man altid med at blive enige om, hvilken ”ramme”, der skal arbejdes med i forhold til musikken. Her kan kunstneren signalere en tydelig retning vedkommende ønsker at bevæge sin musik i - og hvilken målsætning og succeskriterie kunstneren selv har for musikken. Det giver mulighed for en forventningsafstemning.

- Hvad skal sangen … er den for eksempel tiltænkt et særligt publikum. Det er utrolig vigtigt, at man har en fælles forståelse af rammen, som man vil arbejde med musikken inden for. Det giver hele udgangspunktet for det arbejde, man så skal i gang med, forklarer makkerparret i Pitchshifters. 

"Hvis samarbejdet skal starte helt fra bunden, så kan det også være en fin hjælp at finde en lydskitse at arbejde ud fra."

Fakta: Pitchshifters er et prisvindende dansk producerteam bestående af Mads Winther Møller og Thor Nørgaard. De har lavet albums, soundtracks og hitlistebaskere i både ind- og udland for flere af de store pladeselskaber, såsom Universal, SONY, Warner, Shady Records og Def Jam. De har samarbejdet med et utal af kunstnere, bl.a Medina, Brandon Beal, Chris Brown, Wyclef, Jadakiss, Action Bronson, Wale, Future, Slaughterhouse (Shady Records), Bridget Kelly, Specktors, Joey Moe, Vild Smith og Jokeren.

- Næste trin er at finde en fælles reference for det musikalske samarbejde. Vi starter for eksempel ofte med at spille forskellige eksempler på musik, som vi i Pitchshifters synes, kan være en mulig rettesnor. Det handler om at finde disse musikalske referencer, som både kunstneren og vi tror på, vil kunne tilføre nummeret noget spændende nyt, som måske kan forbedre nummeret. Referencemusikken har vi ikke selv lavet. Den er blot tænkt som at kunne give denne fælles forståelse.

- Hvis samarbejdet skal starte helt fra bunden, så kan det også være en fin hjælp at finde en lydskitse at arbejde ud fra. Det kan sagtens være for eksempel en skitse, som man finder på en af de samlinger med færdige rundgange. Det er næsten som at arbejde ud fra en slags dogmeregel. Og ofte ender det færdige resultat langt fra eller helt uden den pågældende rundgang. De valgte skitser skal jo igen bare give mulighed for at sætte inspirationen i gang.

- Vi arbejder også selv på dén måde. Vi er også tydelige om, hvilke roller vi virker med i samarbejdet. Det kan for eksempel være super fint, at der er én i samarbejdet, der er god til at holde tempo i arbejdet … ved hele tiden at presse nye ideer ind. ”Hvad siger I til denne her … kunne det ikke være en fed måde at..”. De pågældende ideer behøver i virkeligheden ikke have anden rolle end, at de skal holde den kreative proces i gang. Uden at det behøver at skulle komme videre end selve forslaget Det bliver til et indspil om, at der sagtens kan arbejdes videre og være plads til endnu flere forbedringer.

- Det er også et signal om, at man ønsker at arbejde videre med hinanden. Det handler i høj grad om, at du skal turde være åben for, at de andre er lige så vigtige eksperter. I det hele taget kan du styrke dig som kunstner ved at turde kigge efter de samarbejdspartnere, som kan berige din musik. Du kan ikke være verdensmester til det hele. Find den guitarist, som er endnu bedre osv. Jeg ved jo for eksempel godt, at jeg ikke er verdensmester til guitarspillet.

- Og så er det også vigtigt at turde lytte til de forslag, som kommer i processen. I vores eget samarbejde er vi da tit meget uenige. Vi kan også holde temmelig hårdt på vores egne forslag i processen. Men det bliver først godt, når vi så alligevel lytter til den anden. Måske ved at lægge det pågældende arbejde væk et øjeblik, eller ved at en tredje kommer og giver sin mening. Det sjove er, at det så også er ret tydeligt, hvad der er det bedste forslag. Og det arbejder vi så videre med. Men det er netop pointen: Så åben skal man altså være. Man skal have sine ”darlings”, men man skal også turde vælge anderledes og lytte til samarbejdet!