Aktuelt

Støt op og sæt fokus på musikkens skabere

Mandag, 3 april, 2017
Den nye kampagne #voresmusik sætter fokus på den kreative proces, der går forud for det færdige stykke musik. DJBFA, DPA, DKF og Musikforlæggerne står bag, men det er sangskriverne og komponisterne, som får det til at leve.

I samarbejde med de tre øvrige komponistforeninger lancerer DJBFA kampagnen #voresmusik for at sætte fokus på sangskrivere og komponisters "usynlige" arbejde. Vi opfordrer alle til at være med!

Vi kører forbi byggepladser, hvor fundamenter til huse støbes, går forbi bageren, hvor bagdøren står åben til et bageri i fuld sving, vi kigger ind gennem glasvinduer på kontorbygninger, hvor notater skrives og excel-ark fyldes ved skriveborde. Men hvornår kan man følge skabelsen af et musikværk?

Musikken kommer færdig ud af højtaleren, men inden da ligger en lang arbejdsproces med nodeskitser og timer i studiet.

Derfor er DJBFA, Dansk Komponistforening, DPA og Musikforlæggerne gået sammen om kampagnen ”#voresmusik”, der bliver lanceret i dag, mandag den 3. april. Kampagnen skal give komponister og sangskrivere en mulighed for at fortælle om deres arbejdsproces. Og en platform hvor forbrugerne kan få et kig ind i værkstedet, hvor musikken bliver skabt.

Kampagnen har en række ambassadører, blandt andre Karl William, Marie Højlund, Bjørn Svin, Peter Bruun og Pernille Sejlund, der vil tage os med bag kulisserne i arbejdet med deres sange. Kampagnens omdrejningspunkt bliver hashtagget #voresmusik, som alle komponister, sangskrivere og musikforlæggere opfordres til at bruge for at tage del i samtalen og sprede budskabet på de sociale medier.
 

Hvor kommer musikken fra?

 - Hvor kommer musikken fra? Det vil vi gerne have folk til at tænke over. Derfor er vi i de fire komponistforeninger gået sammen om at synliggøre sangskrivernes og komponisternes arbejde. Vi vil vise nogle af dem, der skaber musik og tekst i Danmark – og hvordan de gør det! Kampagnen handler ikke om foreningerne, men om musikkens skabere selv. Jeg håber, at en masse af jer, der skaber musik af enhver art, vil være med og selv dele nogle af jeres historier om, hvordan jeres musik bliver til, siger DJBFA’s formand Susi Hyldgaard om kampagnen.

Ole Dreyer, formand for Musikforlæggerne i Danmark, fortæller:
- Vi tror og håber, at kampagnen vil være med til at starte en samtale om det at skabe musik. Et stykke musik falder ikke bare ned fra himlen, men er ofte et resultat af en længere kreativ proces – en proces, der også involverer andre end den kunstner, der fremfører sangen.
 

Vær med! Åbn døren til dit værksted

Du kan også være ambassadør og være med til at starte samtalen på de sociale medier om processen bag musikken ved at anvende hashtagget #voresmusik. Du kan dele opdateringer om projekter, oplevelser med processer eller historier om, hvordan publikum har taget imod din musik. Derudover opfordrer vi dig til at dele, kommentere og like kampagnens videoer, og desuden lade dig inspirere til at uploade din egen video om dit arbejde med musikken under hashtagget #voresmusik.

Synlighedsindsatsen #voresmusik er finansieret af Kodas Kulturelle Midler.

Du kan følge og bidrage til kampagnen på DJBFA’s Facebook.