DJBFA udbyder et helt nyt – og helt specielt – A-ophold: Manden med det solbrune ansigt. I februar 2019 rejser vi med Michael Rexen til Etiopien og lærer om ethio-jazz

“Manden med det solbrune ansigt” er et helt særligt arbejdsophold i landet, hvor ethio-jazz blev skabt og stadig ånder – og lever sammen med mange traditionelle musikformer. Mytisk, moderne og hypnotiserende sniger musikken sig ind i sjælen og efterlader ingen uberørt, men brænder sig fast, denne obskure parring af vestlig jazzfunk og skæv etiopisk musiktradition. Opstået i 70’erne med Mulatu Astatke som alfaderen, eksplosiv i 90’erne, og stadig førende i 2018.

I et land, hvor nogle af verdens ældste stammetraditioner har lagt grund til det meget moderne musikudtryk, og med en heksekedel af musiknicher, er Etiopien i dag – frem for noget andet – musik.

Arbejdsholdet vil især have relevans for jazz- og folkkomponister, instrumentalister og performing composers, men alle er velkommen til at søge.

“Etiopien” betyder “Manden med det solbrune ansigt”, og det er netop det, vores A-ophold hedder. DJBFA’er, komponist og multiinstrumentalist Michael Rexen er projektleder på den musikalske arbejdsrejse til Etiopien, som finder sted 8.-17. februar 2019.

Temaer for A-campen:

Ethio-jazz, de oprindelige komponister
I Etiopien, der er et af få lande i Afrika, som aldrig blev koloniseret, opstod ethio-jazzen i 60’erne og 70’erne, bygget på skuldrene af en ekstrem åbning af landet. Malutu Astatke, som er hovedarkitekten bag den rige musikkultur, åbner for sine kompostionsteknikker og giver indblik i sit eget udgangspunkt, sin passion og de traditioner, han fødte den nye musik i. Musik, der udsprang fra en brydningstid på det afrikanske kontinent. Desuden session med de mindst ligeså indflydelsesrige Mahmoud Ahmed og Alemayehu Eshete.

De unge komponister
Moderne etiopisk jazz med rødder i den traditionelle formbygning møder New York-jazz. Møder vil finde sted på diverse spillesteder, men især tage sit udgangspunkt i Mama’s Kitchen, den jazzklub i hovedstaden Addis Ababa, hvor alle musikerne mødes og jammer sammen.

I Addis Ababa møder vi det traditionelle etiopiske band Ethiocolor.

Stilarter
Vi går tæt på Ingurguro/Tigrigna, den mest udbredte band-stilart, baseret på et omfattende kartotek af folkesange, og Azmari, den improviserende traditionelle folkemusik, der bærer Etiopiens specifikke tonale sprog. Den høres fra alle Azmari-barer, hvor hver bar har deres eget Azmari-band og er ethio-jazzens fundament.

Fendika (foto øverst), Addis Ababas mest happening traditionelle musiksted, vil være vores base for dette. Stedet er drevet af den entreprenante etiopiske danser Melaku Belay, og vi skal med Azmari-bandsne Yesak og Ethiocolor arbejde med improteknikker iblandet tradition.

Instrumenter
Etiopisk musik bruger et pentatonisk modalsystem, en skala med fem noder pr. oktav, som i det etiopiske er karakteriseret med lange intervaller mellem visse noder. Ethio-jazz har ligeledes traditionelle instrumenter blandet med vestlige; specielt messingblæsere er ofte brugt. Blæsere ankom oprindeligt til Etiopien importeret fra Jerusalem med 40 armeniske forældreløse, som i 1924 blev Etiopiens først officielle orkester. Blot et eksempel på en af Etiopens utallige musikfortællinger.

Som berøringsflade til mangfoldigheden vil der være workshops med masinqo (etiopisk en-strenget violin), krar (seksstrenget etiopisk harpe indstillet til pentatonisk skala), begena – den etiopiske Davids-harpe (10-strrenget bas-harpe), washint (tribal fløjte) m.fl. Alle traditionelle instrumenter forstærkes, på samme måde som de vestlige, som en del af ethio-jazzen.

Stemmen

Hammerslagsvibrato er fundamentet for den etiopiske sang, forankret i stemmeføring og kvarttoners skalaopbygning. Den adskiller sig væsentligt fra den arabiske sangteknik, og stemmeteknikken er en historiefortællende folklorestil, baseret på én forsanger. Alamayau Eshete og Mekkit Hedero underviser os i denne særlige teknik.

Dansen
Head-spinning ryste-dans og skulder-dans er uløseligt forbundet med Etiopien. En danseart der tager sit udspring i diagonale bevægelser, som starter ved skulderen og forplanter sig i arme, krop, hår, hoved etc. Dansen udføres af både kvinder og mænd. Der vil gennem opholdet ikke blive hverken undervist eller arbejdet med dansen, men den kan ikke udskilles fra musikken – den er et vilkår for komposition i både traditionel musik og ethio-jazz og vil i forløbet blive introduceret i forskellige sammenhænge.

Traditionerne
Da ethio-jazz er baseret på Etiopiens oprindelige musiktraditioner, er et møde med Etiopiens rige forhistorie en forudsætning for at forstå kernen i den etiopiske lyd. Der vil derfor være et endagsarrangement uden for Addis Abbaba til en af de nærliggende steder med historisk interesse. 

Fakta om Manden med det solbrune ansigt

Hver dag og aften er tilrettelagt, alt transport i- og uden for Etiopiens hovedstad, Addis Ababa, foregår i DJBFA’s bus.

Deltagere bor på Hotel Tatitu, som er bygget af dronning Taitu i 1898. Derudover eventuelt en ekstra overnatning uden for hovedstaden. Deltagerne skal være indspillet på evt. at bo på dobbeltværelse.

A-opholdet koster 19.750 kr. pr. deltager, men DJBFA og Kodas kulturelle midler afholder hovedparten af udgiften, så du skal kun selv betale 2.000 kr. i deltagergebyr.

Hvis du bliver udvalgt, vil du modtage en faktura på din egenbetaling. Hvis du ikke har betalt de 2.000 kr. inden den påførte betalingsfrist, vil pladsen tilfalde en anden ansøger.

Der udvælges 12 deltagere. Deltagerne mødes på et intromøde inden rejsen.

Ansøgning

Du kan komme i betragtning, hvis du er medlem af DJBFA og/eller af Koda.

Der ansøges via DJBFA’s ansøgningssystem. Anvend Google Chrome (eller Firefox) som browser. Opret en bruger, log ind og vælg “A-ophold”. Du bliver bedt om at begrunde, hvorfor du skal med på A-opholdet samt at oploade eller linke til tre af dine sange. Vedhæft følgende filer i pdf-format: Beskrivelse af dine lydfiler og en minibiografi. Du kan også vedhæfte sangtekster og pressefoto, hvis du vil.

Alle tekstfiler skal uploades som pdf, og lydfilerne skal uploades som mp3 (eller m4a). Der må ikke være specialtegn (fx %5.&?!’) i filernes titler, og musikfilerne må ikke være for store (fx over 10 MB) – så vil du højst sandsynligt få problemer med at uploade.

Det anbefales at lave sin ansøgning i god tid inden ansøgningsfristen, så der er tid til at få teknisk bistand fra sekretariatet, hvis nødvendigt.

Du bedes nævne, hvis der er særlige forhold, der skal tages hensyn til hos dig på turen, ang. mad, medicin eller andet.

SØG HER. (Denne camp er ikke længere aktuel)

Ansøgningsfrist: Mandag den 5. november 2018 kl. 23.59.

Der vil være kunstnerisk udvælgelse af deltagerne, og ansøgere får besked ultimo november.

Har du spørgsmål vedrørende arbejdsopholdet? Skriv til projektleder Michael Rexen på mirexen@gmail.com.